Statut
STATUT UCZNIOWSKIEGO KLUBU SPORTOWEGO „AS” W CZEMPINIU
ROZDZIAŁ I
Nazwa, siedziba, teren działania i charakter prawny
§ 1
Uczniowski Klub Sportowy „AS” w Czempiniu zwany dalej „Klubem” jest stowarzyszeniem zrzeszającym uczniów, rodziców, nauczycieli i sympatyków.
§ 2
Terenem działania Uczniowskiego Klubu Sportowego „AS” jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej, szczególnie województwo wielkopolskie, a siedziba znajduje się w Szkole Podstawowej w Czempiniu tj. Czempiń ul. Kolejowa 3.
§ 3
Uczniowski Klub Sportowy „AS” w Czempiniu jest związkiem osób fizycznych realizujących zadania w zakresie kultury fizycznej i sportu dzieci i młodzieży, posiada osobowość prawną, prowadzi swoją działalność zgodnie z ustawą prawo o stowarzyszeniach, ustawą o sporcie, ustawą o systemie oświaty, ustawą o działalności pożytku publicznego i wolontariacie oraz własnym statucie.
§ 4
Klub może być członkiem okręgowych i regionalnych związków sportowych oraz ogólnokrajowych związków sportowych, realizować ich cele działając na rzecz rozwoju sportu szkolnego.
§ 5
Klub używa pieczęci, godła, barw, odznak i znaków organizacyjnych zgodnie z obowiązują-cymi przepisami.
§ 6
Klub opiera swoją działalność na społecznej aktywności członków. Dla realizacji swych zadań statutowych i zleconych może zatrudniać pracowników.
ROZDZIAŁ II
Cele i środki działania
§ 7
1.Klub prowadzi swoją działalność w systemie edukacji narodowej, współdziała ze szkołami z terenu gminy Czempiń w realizacji celów wychowawczych i zadań sportowych.
2.Klub działa w ramach ogólnopolskiego systemu kultury fizycznej i realizuje zadania zlecone przez władze państwowe i samorządowe w zakresie wychowania zdrowotnego, wychowania fizycznego i sportu młodzieży szkolnej w tym również na rzecz osób niepełnosprawnych.
3.Klub planuje i organizuje pozalekcyjne życie sportowe uczniów w oparciu o możliwości obiektowe i sprzętowe szkoły oraz o pomoc organizacyjną i materialną rodziców i sympatyków.
4.Klub angażuje wszystkich uczniów do różnorodnych form aktywności ruchowej, gier i zabaw dostosowanych do wieku, stopnia sprawności i zainteresowań sportowych.
5.Klub uczestniczy w imprezach sportowych organizowanych na obszarze działania samorządu terytorialnego i poza nim.
6.Klub organizuje zajęcia sportowe dla uczniów szkół w celu wszechstronnego rozwoju ich sprawności fizycznej i umysłowej.
7.Klub kształtuje pozytywne cechy charakteru i osobowości poprzez uczestnictwo w realizacji zadań sportowych.
8.Klub troszczy się o wyrównanie szans i warunków uczestnictwa wszystkich dzieci i młodzieży w różnych formach aktywności fizycznej, które ze względu na warunki środowiskowe i socjalne nie mają szans rywalizacji sportowej.
9.Klub działa na rzecz pozyskiwania do pracy z dziećmi i młodzieżą wolontariuszy spośród dorosłych, w szczególności nauczycieli i rodziców.
10.Klub współpracuje ze stowarzyszeniami, klubami i organizacjami działającymi na rzecz kultury fizycznej i sportu na obszarze Unii Europejskiej.
§ 8
Klub realizuje swoje cele przez:
1.Współpracę z dyrektorami szkół gminy Czempiń, radami rodziców, klubami sportowymi, władzami samorządowymi i sportowymi.
2.Propagowanie i organizowanie działalności sportowej wśród dzieci i młodzieży szkolnej, organizowanie imprez i zawodów sportowych dla uczniów wszystkich typów szkół.
3.Stworzenie utalentowanej sportowo młodzieży wysokiego poziomu sportowego i udziału w systemie zawodów sportowych.
4.Organizowanie konkursów o tematyce sportowej, działanie na rzecz rozwijania i wzbogacania szkolnych urządzeń i obiektów sportowych.
5.Współdziałanie z urzędami państwowymi i samorządowymi oraz organizacjami społecznymi i sportowymi w dziedzinie kultury fizycznej i sportu dzieci i młodzieży.
6.Organizowanie obozów szkoleniowych i sportowych dla dzieci i młodzieży uczestniczących w szkoleniu sportowym.
7.Popularyzowanie wśród młodzieży szkolnej ekologii, turystyki i rekreacji.
8.Inspirowanie środków masowego przekazu do podejmowania tematów wychowania zdrowotnego, fizycznego oraz sportowego młodzieży szkolnej.
9.Prowadzenie działalności gospodarczej służącej wyłącznie realizacji celów statutowych, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
§ 9
Klub opiera swoją działalność przede wszystkim na społecznej pracy swoich członków i działaczy oraz pomocy rodziców uczniów.
ROZDZIAŁ III
Członkowie Klubu, ich prawa i obowiązki
§ 10
Członkowie Klubu dzielą się na:
1.Zwyczajnych.
2.Wspierających.
3.Honorowych.
§ 11
1.Członkami zwyczajnymi mogą być członkowie założyciele, uczniowie, rodzice, nauczyciele i inne osoby, które złożyły pisemną deklarację i zostaną przyjęte przez Zarząd Klubu.
2.Małoletni mogą być członkami Klubu za zgodą ich przedstawicieli ustawowych.
§ 12
1.Członkami wspierającymi mogą być osoby fizyczne, a także organizacje i fundacje społeczne, które wyrażają wolę przyczynienia się do realizacji celów statutowych Klubu.
2.Członków wspierających Klubu przyjmuje Zarząd na podstawie pisemnej deklaracji.
§ 13
1.Osobom szczególnie zasłużonym dla rozwoju kultury fizycznej i sportu dzieci i młodzieży szkolnej gminy Czempiń może być nadana godność Członka Honorowego.
2.Godność Członka Honorowego nadaje Walne Zebranie Klubu.
§ 14
1.Małoletni w wieku od 16 do 18 lat, którzy mają ograniczoną zdolność do czynności prawnych, mogą należeć do Klubu i korzystać z czynnego i biernego prawa wyborczego, z tym że w składzie Zarządu Klubu większość muszą stanowić o pełnej zdolności do czynności prawnych.
2.Małoletni poniżej 16 lat mogą, za zgodą przedstawicieli ustawowych, należeć do Klubu według zasad określonych w statucie Klubu, bez prawa udziału w głosowaniu na Walnych Zebraniach Klubu oraz bez korzystania z czynnego i biernego prawa wyborczego do władz Klubu.
§ 15
Członkowie Klubu mają prawo do:
1.Uczestnictwa w Walnym Zebraniu Klubu.
2.Zgłaszania postulatów i wniosków pod adresem władz Klubu.
3.Korzystania z pomocy szkoleniowej, organizacyjnej i finansowej.
4.Korzystania z innych uprawnień wynikających z uchwał władz Klubu.
§ 16
Członkowie Klubu są zobowiązani:
1.Przestrzegać statut, regulaminy, zarządzenia oraz inne przepisy obowiązujące w zakresie kultury fizycznej i sportu.
2.Brać czynny udział w realizacji zadań statutowych Klubu.
3.Regularnie opłacać składki członkowskie.
4.Godnie reprezentować barwy Klubu.
§ 17
Członkowie wspierający mają wszystkie prawa przysługujące członkom zwyczajnym z wyjątkiem czynnego prawa wyborczego.
§ 18
Członkowie Honorowi posiadają wszystkie prawa i obowiązki członków zwyczajnych, natomiast zwolnieni są z obowiązku opłacania składek członkowskich.
§ 19
Członkostwo w Klubie ustaje w przypadku:
1.Wystąpienia zgłoszonego na piśmie do Zarządu Klubu.
2.Skreślenia z listy członków z powodu nie płacenia składek członkowskich przez dwanaście miesięcy.
3.Wykluczenia na podstawie uchwały Zarządu za naruszenie postanowień statutu lub działania na szkodę Klubu.
4.Zgonu członka Klubu.
5.Rozwiązania się Klubu.
Od uchwały Zarządu o pozbawieniu członkostwa służy odwołanie do Walnego Zebrania Klubu.
§ 20
Członkom Klubu za wzorowe wykonywanie zadań i obowiązków oraz za osiągnięcia sportowe i wychowawcze przyznawane są nagrody, wyróżnienia, dyplomy oraz odznaki honorowe Klubu.
§ 21
Za naruszenie postanowień statutu lub uchwał władz Klubu mogą być zastosowane kary:
1.Upomnienia pisemnego.
2.Zawieszenia w prawach członka.
3.Pozbawienia członkostwa.
Od uchwały Zarządu o ukaraniu, członkowi Klubu przysługuje prawo odwołania się do Walnego Zebrania Klubu.
ROZDZIAŁ IV
Władze Klubu.
§ 22
1.Władzami Klubu są:
a.Walne Zebranie Klubu.
b.Zarząd
c.Komisja Rewizyjna.
2.Kadencja wszystkich władz Klubu trwa 4 lata.
3.Członkowie władz pełnią swe funkcje społecznie, wyjątek stanowią urzędujący członkowie Zarządu.
4.Jeżeli inne postanowienia statutu nie stanowią inaczej, uchwały władz Klubu zapadają większością głosów, przy czym dla ich ważności wymagana jest obecność co najmniej połowy osób uprawnionych do głosowania.
§ 23
1.Walne Zebranie Klubu jest najwyższą władzą Klubu.
2.Walne Zebranie Klubu może być zwyczajne i nadzwyczajne.
§ 24
Walne Zebranie Klubu sprawozdawczo-wyborcze zwoływane jest co 4 lata. Termin zebrania, miejsce i porządek obrad zostają podane do wiadomości członkom nie później, niż 7 dni przed Zebraniem.
§ 25
1.Nadzwyczajne Walne Zebranie Klubu może być zwołane z własnej inicjatywy Zarządu, a także na wniosek Komisji Rewizyjnej lub na wniosek co najmniej ½ członków Klubu.
2.Żądanie zwołania nadzwyczajnego Walnego Zebrania Klubu winno być złożone na piśmie z podaniem celu jego zwołania. Nadzwyczajne Zebranie obraduje tylko nad sprawami, dla których zostało zwołane.
§ 26
W Walnym Zebraniu Klubu z głosem doradczym mogą brać udział:
1.Przedstawiciele członków wspierających.
2.Osoby zaproszone na Zebranie.
§ 27
Cel i zadania kampanii sprawozdawczo-wyborczej oraz zasady wyborcze ustala każdorazowo Zarząd.
§ 28
Do kompetencji Walnego Zebrania Klubu należą:
1.Uchwalanie głównych kierunków działania Klubu.
2.Rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań władz Klubu.
3.Udzielanie absolutorium ustępującym władzom Klubu.
4.Uchwalanie zmian w statucie i podejmowanie decyzji o likwidacji Klubu.
5.Wybór Zarządu i Komisji Rewizyjnej.
6.Zatwierdzanie regulaminu Zarządu i Komisji Rewizyjnej.
7.Nadawanie godności Członka Honorowego Klubu.
8.Rozpatrywanie innych spraw wniesionych pod obrady Walnego Zebrania Klubu.
§ 29
1.Walne Zebranie Klubu jest prawomocne w pierwszym terminie przy obecności co najmniej ½ członków uprawnionych do głosowania, a w drugim terminie bez względu na liczbę obecnych, o ile termin ten był podany w zawiadomieniu.
2.Uchwały Walnego Zebrania Klubu zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy liczby osób uprawnionych do głosowania.
3.Uchwały Walnego Zebrania Klubu w drugim terminie zapadają zwykłą większością głosów, bez względu na liczbę obecnych uprawnionych do głosowania.
§ 30
Zarząd Klubu jest władzą działającą między Walnymi Zebraniami Klubu. W skład Zarządu wchodzi 7-17 osób wybranych w głosowaniu jawnym lub tajnym w zależności od uchwały Walnego Zebrania.
§ 31
Do kompetencji Zarządu należy:
1.Reprezentowanie Klubu na zewnątrz i występowanie w jego imieniu.
2.Wykonywanie uchwał Walnego Zebrania Klubu.
3.Kierowanie całokształtem działalności Klubu.
4.Uchwalanie i realizacja planu pracy Klubu.
5.Gospodarowanie funduszami.
6.Zarządzanie majątkiem Klubu.
7.Ustalanie wysokości składek członkowskich.
8.Zatwierdzanie zasad i regulaminów organizacyjnych Klubu.
9.Ustalanie zasad nagradzania i wyróżniania członków Klubu.
10.Podejmowanie uchwał w sprawie pozbawienia funkcji lub zawieszenia członkostwa.
11.Powoływanie komisji i zespołów stałych lub okresowych oraz uchwalanie regulaminów ich działalności.
12.Składanie Komisji Rewizyjnej sprawozdań i wyjaśnień z realizacji wniosków i zaleceń pokontrolnych.
13.Przyjmowanie sprawozdań z działalności Prezydium Klubu.
14.Wykonywanie innych czynności nie zastrzeżonych do kompetencji Walnego Zebrania Klubu i Komisji Rewizyjnej.
§ 32
Zarząd odbywa posiedzenie w miarę potrzeb, nie rzadziej niż dwa razy w roku.
§ 33
Zarząd wybiera ze swego grona Prezydium w składzie 5-9 osób, w tym prezesa, dwóch wiceprezesów, sekretarza i skarbnika.
§ 34
Prezydium działa w okresach między posiedzeniami Zarządu i w jego imieniu.
§ 35
Prezydium odbywa posiedzenia w miarę potrzeb, nie rzadziej niż raz na dwa miesiące.
§ 36
Komisja Rewizyjna wybierana jest przez Walne Zebranie Klubu do kontroli działalności Klubu.
§ 37
1.Komisja Rewizyjna jest organem kontrolującym całokształt działalności Klubu.
2.Komisja Rewizyjna składa się z 3-5 członków, w tym z przewodniczącego i sekretarza.
3.Liczbę członków Komisji Rewizyjnej ustala Walne Zebranie Klubu.
4.Przewodniczący Komisji Rewizyjnej lub upoważniony przez niego członek ma prawo brania udziału w posiedzeniach Zarządu i Prezydium z głosem doradczym.
5.W skład Komisji Rewizyjnej nie mogą wchodzić osoby pełniące funkcje etatowe w Klubie.
6.Komisja Rewizyjna powinna być niezależna od Zarządu a jej członkowie;
a.nie mogą być członkami Zarządu ani pozostawać z nimi w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia,
b.nie mogą być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy umyślnej,
c.nie mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji zwrotu uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenia w wysokości wyższej niż określone w art.8 pkt 8 ustawy z dnia 03 marca 2000 r. o wynagrodzeniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi (Dz.U.Nr 26, poz. 306 z późn. zmian.).
§ 38
Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należą:
1.Kontrolowanie przynajmniej raz w roku działalności finansowej i statutowej Klubu.
2.Formułowanie, wydawanie wniosków i zaleceń pokontrolnych do Zarządu Klubu.
3.Składanie sprawozdania ze swojej działalności na Walnym Zebraniu Klubu oraz występowanie z wnioskiem o udzielenie absolutorium ustępującemu Zarządowi.
4.Żądanie od Zarządu lub Prezydium wyjaśnień w sprawie realizacji wniosków i zaleceń pokontrolnych. Komisja Rewizyjna działa w oparciu o opracowany przez siebie regulamin.
§ 39
Kooptacja władz Klubu
:
1.W przypadku ustąpienia części członków Zarządu lub Komisji Rewizyjnej, Zarząd może zastosować prawo kooptacji.
2.Liczba członków władz pochodzących z kooptacji nie może przekraczać 1/3 ogólnej liczby członków pochodzących z wyboru.
ROZDZIAŁ V
Majątek i fundusze Klubu.
§ 40
11. Na majątek Klubu składają się:
a.nieruchomości,
b.ruchomości,
c.fundusze.
2. Na fundusze składają się:
a.składki członkowskie,
b.dochody z organizacji zawodów, obozów i imprez organizowanych przez Klub,
c.darowizny, dotacje, subwencje, pomoc finansowa od samorządów,
d.indywidualne wpłaty pochodzące z odpisu od podatku dochodowego od osób fizycznych,
e.odsetki, dochody z kapitału.
§ 41
1.Do ważności oświadczeń woli w zakresie praw i obowiązków Klubu wymagane jest współdziałanie dwóch członków Prezydium Klubu, Prezesa lub Sekretarza oraz Wiceprezesa lub Skarbnika.
2.Do aktu zbycia lub obciążenia majątku nieruchomego Klubu wymagana jest uchwała Zarządu Klubu.
§ 42
Klub nie może:
1.Udzielać pożyczek lub zabezpieczeń zobowiązań majątkiem Klubu w stosunku do swoich członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi pracownicy pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”.
2.Przekazywać swojego majątku na rzecz swoich członków, członków organów lub pracowników oraz ich bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli to przekazanie następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach.
3.Wykorzystywać majątku na rzecz swoich członków, członków organów lub pracowników oraz ich bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu.
4.Dokonywać zakupu na szczególnych zasadach towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie Klubu, członkowie jego organów lub pracownicy oraz ich osoby bliskie.
ROZDZIAŁ VI
Zmiana statutu i rozwiązanie Klubu.
§ 43
1.Zmiana statutu może nastąpić na mocy uchwały Walnego Zebrania Klubu przyjętej kwalifikowaną większością dwóch trzecich głosów, przy obecności co najmniej połowy liczby osób uprawnionych do głosowania w pierwszym terminie.
2.W drugim terminie zmiany zapadają większością dwóch trzecich głosów, bez względu na liczbę osób uprawnionych do głosowania.
§ 44
1.Rozwiązanie się Klubu następuje na mocy uchwały Walnego Zebrania Klubu przyjętej kwalifikowaną większością dwóch trzecich głosów, przy obecności co najmniej połowy liczby osób uprawnionych do głosowania w pierwszym terminie.
2.W drugim terminie uchwały zapadają zwykłą większością głosów, bez względu na liczbę obecnych osób uprawnionych do głosowania.
3.Uchwała w sprawie rozwiązania się Klubu powinna określać tryb likwidacji oraz przeznaczenie jego majątku.
4.Uchwała o przeznaczeniu majątku podlega zatwierdzeniu przez władzę rejestracyjną.
5.W przypadku wykreślenia z krajowego rejestru sądowego – Klub jest zobowiązany w terminie sześciu miesięcy wykorzystać na własną statutową działalność środki pochodzące ze zbiórek publicznych. Środki nie wykorzystane w terminie Klub zobowiązany jest przekazać niezwłocznie na rzecz prowadzącej działalność statutową w tym samym lub zbliżonym zakresie, organizację pożytku publicznego wskazaną przez ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego.